15 juli 2007

Admiral Piet, assemble the fleet!

Av en slump så snubblade jag över ett mönster på Etsy. Mönstret heter "Guru Meditation Shirt" och är av -68 års årgång. En sån här skjorta har jag letat efter jag vet inte hur länge, så jag blev väldigt glad. Jag åkte ner till billighetstygaffären och köpte ett khakigrönt bomullstyg, 4 meter för 90 kronor. Vliseline och tråd fick jag på köpet. Nu har jag suttit ett par kvällar efter jobbet och än så länge är jag positivt överraskad, det var nämligen inte alls så svårt som jag trodde.
På bilden är skjortan halvfärdig. Axel- och ärmsömmarna och kragen är färdiga, men sidosömmarna är bara nålade. Framöver har jag tänkt mig en dold knapprad och kanske slitsar i sidorna eftersom skjortan är ganska lång. Nu ikväll har jag sytt sidosömmarna så de ska bara trimmas och pressas. Det blir fler bilder när skjortan är helt färdig.


I stumbled over a pattern over at Etsy, purely by coincidence. I've been looking for this type of shirt for what feels like forever, so I'm very happy. The pattern is called "Guru Meditation Shirt" and roots back to 1968. I went down to the bargain shop and got me 4 meters of khaki green cotton for just 90 SEK ($13/£6.50), thread and interfacing included. I've been working on it after work a couple of nights and this far I'm surprised that it is relatively easy.
The pictures shows the shirt half-done. The shoulder seams and collar are completed, but the sides are held together with pins. I'm planning on a concealed row of buttons ands slits in the sides since the shirt is so long. Tonight I've completed the side seams, so I have only to trim and press them. More pictures to come...

2 kommentarer:

Annika sa...

Inte nog med att vara allkonstnär, du verkar dessutom ha ett avundsvärt tålamod. Skoj att se lite nya saker! Jag hade tydligen inte kikat in här på ett tag.

Jes sa...

Detta är en ny sida för mig! Men jag kommer tillbaka :). Snygg skjorta.